Mengikut Peraturan
Kebersihan Makanan 2009, pemilik premis boleh dikompaun jika mereka gagal
mematuhi arahan untuk menambah baik premis berkenaan dan boleh didenda antara
RM100 dan RM1,000.
Subramaniam
menambah, tahun lalu saja daripada 132,528 premis makanan yang diperiksa, 3,447
ditutup, manakala 44,860 lagi yang diperiksa sehingga Mei lalu, 995 ditutup
kerana didapati kotor.
Syabas kepada
Kementerian Kesihatan di atas tindakan itu. Kita juga menyambut baik azam dan
semangat baru menteri berkenaan, yang ditukar portfolionya daripada Kementerian
Sumber Manusia selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu.
Isu premis makanan
kotor ini, bagaimanapun bukan perkara baru. Selama ini pun pihak berkuasa
mahupun pelanggan seolah-olah menutup dua belah mata kepada gerai atau kedai
makanan yang kotor.
Apa yang penting
bagi mereka ialah mengisi perut yang lapar atau untuk menghabiskan masa
senggang berbual dengan rakan tanpa mengambil kira keadaan persekitaran premis
berkenaan. Tidak semua pelanggan mengambil inisiatif untuk mengambil tahu
mengenai premis makanan yang dilanggannya.
Tanpa diketahui
ramai, kebanyakan premis sentiasa diharungi tikus, lipas dan lalat kerana
tarikan bau makanan dan minuman yang tumpah dan persekitaran yang tidak bersih.
Kawasan elit seperti lapangan terbang juga tidak terlepas daripada gejala ini.
Tahun lalu ketika
berada di situ, penulis agak terkejut melihat begitu banyak lalat berkeliaran
di meja makan di medan selera dan restoran makanan segera, seolah-olah
dibiarkan pihak pengurusan tanpa sebarang tindakan.
Alasan banyaknya
lalat di situ mahupun di kawasan rehat dan rawat (R&R) tertentu di Lebuh
Raya Utara-Selatan kerana lokasinya berdekatan ladang ternakan ayam atau babi
tidak harus dijadikan alasan untuk tidak menjaga kebersihan.
Sementara itu, gerai
di tepi jalan yang dibuka pada waktu lewat petang dan malam juga sering menjadi
tempat berkeliarannya makhluk perosak itu. Ini kerana selalunya peniaga akan
menyorong gerainya ke lorong belakang kedai untuk disimpan di tepi longkang
selepas selesai perniagaan pada hari berkenaan.
Di sinilah
bermulanya pesta tikus mahupun lipas. Pada petang keesokannya, gerai itu
ditolak semula ke lokasi perniagaannya dan digunakan untuk perniagaan
seterusnya.
Masalah premis
makanan kotor ini sebenarnya memerlukan kempen besar-besaran bagi menimbulkan
kesedaran orang ramai mengenai bahaya ancaman penyakit yang mungkin menimpa
mereka. Kita pernah mendengar kejadian beberapa kes penyakit air kencing tikus
atau Leptospirosis yang berlaku di negara ini sehingga mengakibatkan
kematian.
Umumkan tindakan
terhadap premis makanan yang tidak menjaga kebersihan melalui dua cara iaitu
dengan menghindari premis berkenaan atau dalam erti kata lain, memboikotnya dan
kedua, penguatkuasaan oleh pihak berkuasa.
Tindakan pertama
boleh diambil segera oleh sesiapapun dan di mana-mana premis yang dilihat
kotor. Kebersihan penjual atau tukang masak juga harus diambil kira di samping
persekitaran premis.
Namun tindakan oleh
pihak berkuasa ini kadangkala boleh memeningkan kepala. Penulis pernah melihat
berlaku serbuan terhadap sebuah kedai mamak tidak lama dulu di sebuah bandar
raya utama di negara ini.
Kedai itu yang
didapati kotor dan keadaan dapur dan tempat basuh pinggannya yang menjijikkan
menyebabkannya diarah oleh pihak berkuasa tempatan supaya ditutup selama
seminggu.
Anehnya selepas tiga hari kedai itu dibuka semula. Apa yang
kita tahu, pemilik kedai itu menggunakan pengaruh politik untuk membuka semula
kedainya lebih awal. Keadaan itu membuatkan kita semakin percaya dengan
pandangan yang menyatakan penguatkuasaan kita sememangnya lemah.
Justeru, bagi
mengatasi masalah premis makanan kotor ini, tindakan paling berkesan sudah
semestinya terletak di pihak pelanggan. Jika ramai pelanggan memboikot, lambat
laun akan berubah juga sikap peniaga terbabit.
Tidak lama lagi umat
Islam akan mula berpuasa dan sudah menjadi satu budaya pada Ramadan orang ramai
akan membanjiri bazar Ramadan bagi membeli juadah berbuka. Berhati-hatilah
ketika membeli, jika didapati ada gerai atau peniaga yang tidak menjaga
kebersihan, beralihlah ke gerai lain. - Berita Harian, 3 Julai 2013