|
|
|
Temuramah penganalisis politik, Prof Dr Chandra
Muzaffar mengenai Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) dengan wartawan BH, Razak
Rashid Ghows. Dr Chandra berkata PKR tidak dapat
memainkan peranan sebagai penyatuan dalam pakatan pembangkang kerana
cita-citanya tidak lebih daripada menjadikan seorang individu sebagai perdana
menteri.
Beliau juga menganggap pendekatan PAS berhubung
Islam sebagai bermasalah dan tidak mempunyai isi. DAP pula, katanya, adalah
parti yang buta sejarah dan gagal memahami realiti masyarakat berbilang kaum.
Justeru, katanya, jika ketiga-tiga parti ini berjaya membentuk Kerajaan Pusat
selepas PRU-13 ini, negara akan menjadi tidak tentu arah kerana hala tuju
mereka tidak jelas.
|
|
Soalan:
Boleh Prof beri pandangan mengenai PRU-13 ini?
Dr Chandra:
Sebahagian besar pemerhati politik menganggap PRU-13 sebagai ibu kepada
segala pilihan raya kerana mungkin sengit dan untuk kali pertama ada dua
gabungan - satu lebih formal iaitu Barisan Nasional (BN) dan kurang formal
antara PKR, PAS dan DAP. Jika kita jadikan PRU-12 sebagai kayu ukur, pada
2008 BN menang 140 kerusi Parlimen, manakala pembangkang pula 82 kerusi.
Belum pernah berlaku dalam sejarah negara, lima negeri dan 10 daripada 11
kerusi Parlimen di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dimenangi pembangkang.
Dari segi peratusan undi di Semenanjung, pembangkang hampir sama dengan BN.
Mungkin atas faktor ini orang menganggap PRU-13 ini sengit dan berbeza daripada
pilihan raya sebelumnya.
|
S:
Apakah implikasinya sekiranya ketiga-tiga parti ini menubuhkan Kerajaan
Pusat?
|
|
J:
Kalau mereka berjaya, ia akan menimbulkan satu keadaan tak tentu arah. Hala
tuju mereka sudah tentu tak jelas. Ini sudah tentunya membawa implikasi
kepada ekonomi negara. PAS akan menaruh hati untuk cuba memenuhi cita-cita
asal menubuhkan negara Islam serta melaksanakan hudud kerana ada tekanan dari
bawah. PAS ketika memimpin Kelantan memperkenalkan hudud, begitu juga di
Terengganu. DAP pula dengan isu ekonominya, tetap tak puas hati dengan dasar
membantu masyarakat Bumiputera. Ini yang akan mereka beri tumpuan, bukan soal
ekonomi negara, ekonomi dunia, politik negara, politik serantau dan
sebagainya.
|
|
S:
Andainya parti dalam pakatan pembangkang berjaya menawan Putrajaya, dapatkah
mereka membawa perubahan positif dan membina?
|
|
J:
Kalau hanya ambil satu aspek mengenai perubahan, apa yang boleh mereka ubah
sekiranya memerintah. Hujah utama mereka ialah hapuskan rasuah dan dirikan
sistem urus tadbir cekap dan dinamik. Tetapi kita harus fahami hujah ini
dengan mendalam. Kalau lihat prestasi negeri diperintah pembangkang, ambil
contoh Kelantan, apakah ia model urus tadbir cekap, berkesan? Tidak sama
sekali. Kalau dapat urus air kepada sebahagian penduduk Kota Bharu, apakah
ini cekap? Macam mana dengan kapasiti kerajaan PAS di Kota Bharu mengurus
aspek lain, terutama ekonomi? Ia tak dapat sediakan pekerjaan kepada rakyat
sendiri. Kira-kira 500,000 rakyat Kelantan kerja di luar Kelantan termasuk di
Singapura dan negeri lain di Semenanjung. Kalau tengok dari segi keberkesanan
sistem pentadbiran, ada masalah tanah, pembalakan dan isu masyarakat Orang
Asli.
|
|
Baru-baru ini dan tidak memeranjatkan saya ialah
mereka tidak dapat menangani masalah moral seperti pelacuran seperti yang
didedahkan media. Dari dulu kita tahu peratusan jangkitan HIV tinggi, begitu
juga penagihan dadah. Apakah ini contoh negeri yang begitu cekap, kompeten
dan gemilang? Kata mereka, kalau dibandingkan dengan negeri lain, ia lebih
baik, tetapi saya tak nampak pun. Hubungan kaum di Kelantan memang baik, tapi
bukan kerana kerajaan PAS. Dari dulu kita tahu peratusan bukan Melayu begitu
kecil. Ada sekelompok kaum Cina yang duduk di Kelantan hampir 600 tahun dan
menyesuaikan diri dengan budaya Melayu. Sikap terbuka kepada kaum lain adalah
sikap turun-temurun Melayu. Sikap akomodasi ini membolehkan kita hidup aman
damai.
|
|
Apa yang unik dengan Kelantan dan Terengganu
ialah peratusan bukan Melayu begitu kecil. Ini bermakna mereka menerima etos
budaya majoriti, bukan kerana PAS. Ketika BN perintah antara 1978 hingga
1990, hubungan kaum juga baik. Kalau lihat pada Kedah sejak PAS memerintah,
sistem pentadbiran juga tak cekap, ada masalah pembalakan dan lain-lain. Dari
segi ekonomi, saya tak nampak apapun. Dulu ada Taman Perindustrian Tinggi
Kulim atau Kulim Hitech Park. Pulau Pinang pula sememangnya sudah maju dan
apa yang sedang berlaku sekarang harga rumah terlalu tinggi hinggakan
golongan berpendapatan rendah dan sederhana tidak mampu memilikinya. Masalah
di Pulau Pinang, seperti isu trafik, terowong dan lain-lain. Di Selangor isu
air, sampah, pasir dan Talam. Kalau nak berhujah sistem pemerintahan mereka
itu baik, adalah tidak tepat.
|
|
S:
Kenapa Prof menganggap pendekatan PAS terhadap Islam sebagai bermasalah dalam
konteks masyarakat Malaysia?
|
|
J:
Saya nampak pendekatan PAS mengenai Islam dari dulu lagi lebih mementingkan
permasalahan luaran, bukan isi. Di Indonesia, mereka istilahkan sebagai Islam
substantif iaitu memberi perhatian kepada kemiskinan, kebebasan bersuara,
urus tadbir yang baik. Bagi PAS apa yang lebih penting adalah hubungan lelaki
dengan perempuan, salon wanita, pusat snuker, soal sama ada pawagam pasang
lampu atau tidak. Kita lihat isu seperti ini yang selalu dibangkitkan oleh
mereka. Apakah pergerakan Islam di Malaysia dan tempat lain bangkitkan isu
alam sekitar umpamanya? Siapa yang perjuangkan isu perceraian dan
undang-undang yang menyekat kebebasan? Badan yang perjuangkan perkara itu
bukan pergerakan atau parti Islam. Perjuangannya lebih kepada pakaian,
pergaulan lelaki dan wanita. Saya tak kata ia tak penting, tetapi keutamaan
juga harus diberikan kepada isu substantif. Dulu Anwar hebat kritik PAS
daripada perspektif ini. Anwar memahami PAS dan tahu minda orang PAS. Beliau
pengkritik paling hebat terhadap PAS dan minda PAS. Dia kata mereka selalu
beri tumpuan kepada perkara dangkal, memang ini ciri PAS. Ia cuba memberi
gambaran bahawa interpretasi PAS adalah sama dengan Islam. Pada saya, yang
mentakrifkan Islam ialah keutamaan yang diberikan kepada ilmu, keadilan dan
amalan, bukan isu yang dibangkitkan PAS. Kalau kita terus miskin, ia boleh
bawa kepada kekufuran.
|
|
S:
Prof pernah menyifatkan DAP sebagai parti yang buta sejarah dan gagal
memahami realiti masyarakat berbilang kaum. Boleh Prof ulas lanjut?
|
|
J:
Sejak DAP tubuh pada 1966, konsep Malaysian Malaysia menjadi perjuangan dan
ideologinya. Malaysian Malaysia adalah satu kefahaman dan pendekatan yang tak
mahu mengakui atau menerima hakikat sejarah negara ini. Tapi kalau kita cabar
DAP, dia kata dia terima bahasa Melayu. Dia selalu kempen mengenai sekolah
aliran Cina. Kenapa tak beri keutamaan kepada sekolah kebangsaan? Kenapa DAP
tak cuba memahami Fasal 153 dalam Perlembagaan mengenai kedudukan istimewa
Melayu dan Bumiputera? Walaupun sejak kelahirannya DAP menyatakan ia parti
berbilang kaum, tapi dalam pemilihan yang berlangsung Disember lalu tiada
sokongan terhadap ahli Melayu. Ahlinya tak mahu memilih pemimpin Melayu.
Tidakkah ini sesuatu yang luar biasa bagi parti berbilang kaum? Mereka tak
faham apa dia parti berbilang kaum. Ini menimbulkan kekeliruan kepada saya
dan rakan lain. Bagaimana nak harap parti begitu untuk mencapai perpaduan
nasional?
|
|
S:
Pada pendapat Prof, PKR juga tidak dapat main peranannya sebagai penyatuan
dalam pakatan pembangkang. Apakah sebabnya?
|
|
J:
Memang benar DAP dan PAS berkongsi pentas kerana adanya PKR. Tapi PKR gagal
memujuk kedua-dua parti ini mewujudkan satu kefahaman yang merentasi sempadan
kaum yang dikaitkan dengan parti tersebut. PAS tidak menerima kefahaman luar
daripada ideologi sempitnya mengenai Islam. Begitu juga PKR gagal membuktikan
kepada DAP betapa pentingnya sejarah dan identitinya untuk mewujudkan satu
pendekatan menyeluruh merentasi sempadan kaum. Tumpuan utama PKR ialah
terhadap individu ketika ditubuhkan. Pada satu ketika dulu saya pernah
menjadi Timbalan Presiden parti berkenaan yang penekanannya untuk membebaskan
Anwar dari penjara. Selepas dibebaskan, tumpuannya adalah untuk menaikkan
Anwar sebagai Perdana Menteri. Hubungan di antara parti dalam pakatan
pembangkang itu melucukan kerana DAP masih menentang PAS dalam cita-cita
untuk mendirikan negara Islam ala PAS. Satu lagi gabungan pada 1960-an dulu,
Parti Buruh dan Parti Rakyat dalam Front Sosialis, sebagai contoh, walaupun
berpecah dan runtuh sebagai satu gabungan, sekurang-kurangnya ada satu
ideologi yang menggabungkan mereka, ada kefahaman tertentu. Tetapi antara DAP
dan PAS tiada langsung dan kedua-duanya ingin mengejar kuasa.
|
|
S:
Dalam ceramah dan kempen dijalankan, pihak pembangkang menyeru kepada
perubahan. Perubahan apakah yang mereka inginkan?
|
|
J:
Perubahan boleh diertikan daripada beberapa perspektif. Bagi saya, perubahan
boleh berlaku dari segi situasi, keadaan, dasar, bahkan undang-undang juga
boleh ada perubahan. Satu lagi ialah perubahan individu yang diganti dengan
orang lain. Kalau dilihat jumlah penduduk yang hidup di bawah paras
kemiskinan, pada 1957 hampir 65 peratus berada dalam kategori berkenaan,
tetapi pada hari ini ia hanya 1.7 peratus. Ia adalah perubahan besar dalam
tempoh 55 tahun sejak merdeka. Dulu hanya terdapat segelintir saja golongan
berada di negara ini, pada hari ini Malaysia memiliki kelas menengah begitu
besar. Dulu juga hampir 100 peratus golongan kelas menengah ini terdiri
daripada satu kaum saja, tapi kini sudah meliputi pelbagai kaum dan
sebahagian besarnya orang Melayu. Perubahan dari segi undang-undang pula,
dulu ada Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), sekarang tidak ada. Perubahan
dari segi pendidikan, dulu hanya ada sebuah universiti iaitu Universiti
Malaya pada 1957, itu pun di Singapura. Dari segi personaliti kita juga
banyak mengalami perubahan. Perdana Menteri yang sekarang adalah yang keenam
sejak merdeka.
|
|
Namun, sesetengah pihak kurang puas hati dan
mahukan pemerintah diganti dengan yang lain. Jawapan saya sekiranya ada
perubahan begitu komprehensif dalam ekonomi, pendidikan, politik,
undang-undang dan sebagainya, ini bermakna perubahan dalam erti kata
sebenarnya sudah pun dan sentiasa berlaku. Di Malaysia sekurang-kurangnya
lima perubahan besar telah berlaku iaitu perubahan daripada masyarakat desa
ke bandar, kewujudan struktur ekonomi, perubahan daripada masyarakat
berasaskan pertanian kepada bidang pengeluaran, perubahan daripada masyarakat
yang dulu celik huruf tidak sampai 50 peratus, sekarang hampir 94 peratus.
Selain itu Malaysia juga mengalami perubahan dari segi kedudukan kita di Asia
atau dunia. Apa yang penting ialah inti perubahan itu yang banyak kita sudah
lakukan. Jangan kata BN sudah perintah selama 55 tahun, maka itu harus
diubah. Sekiranya sudah terlalu lama tapi tidak melakukan perubahan, barulah
perlu ubah. Ternyata hujah mereka tidak berasas.
|
|
S:
Apakah kesan pada dasar luar negara sekiranya pakatan pembangkang mengambil
alih?
|
|
J:
Saya kurang pasti kerana kita tahu bahawa ketua pembangkang ini begitu rapat
dengan kumpulan dan golongan tertentu di Amerika Syarikat (AS), di negara
lain termasuk Britain dan Australia. Kita tahu Anwar begitu rapat dengan
kumpulan Neo-Con yang berpengaruh dalam politik antarabangsa AS. Paul
Wolfowitz sebagai contoh, adalah sebahagian daripada Neo-Conservative
(Neo-Con) dan kedudukan Anwar dulu sebagai ketua Foundation of the Future
yang ditubuhkan oleh Neo-Con. Sebahagian besar daripada Neo-Con ini adalah
Zionis macam Paul Wolfowitz yang Anwar rapat dengan mereka. Foundation of the
Future ditubuhkan pada 2005 dan Anwar menjadi pengerusi pertamanya. Ia
kononnya untuk menjayakan demokrasi di dunia Arab, tetapi matlamat utamanya
untuk memperkukuhkan hegemoni AS. Inilah yang saya bimbang akan berlaku.
|
|
Jangan lupa dalam soal mengenai dasar luar,
peranan ketua politik negara itu penting. Dulu zaman Tunku Abdul Rahman
Putra, dasar luar kita itu lebih cenderung kepada Britain kerana itulah
kecenderungan beliau. Apabila Tun Abdul Razak Hussein mengambil alih, dasar
luar kita itu lebih berkecuali, itulah kecenderungan beliau. Bermakna
kecenderungan ketua utama politik negara penting. Zaman Tun Dr Mahathir
Mohamad beliau yang benar-benar memberi makna kepada dasar luar negara kita
yang bebas, yang memperjuangkan dasar luar, yang memperjuangkan kedaulatan
dan kemerdekaan kita, untuk menegakkan kedaulatan, kebebasan dan kemerdekaan
negara.
|
|
Ini bermakna kecenderungan pemimpin utama negara
pada lazimnya menentukan dasar luar. Itulah sebabnya saya bangkitkan isu ini,
kerana kita tahu sekarang ini kita tengok pada pilihan raya ini sebahagian
besar media Barat memberi sokongan kepada Anwar dalam laporan mereka. Memang
mereka menyokong Anwar dari dulu sampai sekarang. Apa sebabnya? Mungkin
beliau akan memenuhi agenda mereka. - Berita Harian, 19 April 2013
|
|
Saturday, 20 April 2013
Pembangkang tiada hala tuju jelas
-
Mod Aris dilantik sebagai Datuk bandar Winsford Jocelyn Yow Baru-baru ini media heboh memperkatakanmengenai wanita berdarah Malaysia, Joc...
-
Buat julung kalinya GiatMARA mengambil inisiatif untuk memulihara dan mempraktikkan seni pembuatan kapal layar hasil tunjuk ajar seorang pem...
-
Pada 15 Disember 2020 lalu kita dikejutkan dengan pemergian tokoh tersohor negara, Profesor Diraja Ungku Abdul Aziz Abdul Hamid pada usi...