Wednesday 29 January 2014

Kapal layar Warisan Duyung GM1 kebanggaan GiatMARA

Buat julung kalinya GiatMARA mengambil inisiatif untuk memulihara dan mempraktikkan seni pembuatan kapal layar hasil tunjuk ajar seorang pembuat bot tradisional, Dr Abdullah bin Muda yang lebih mesra dikenali sebagai Haji Lah.

 Pembinaan kapal layar itu dilakukan di Pulau Duyung, Terengganu iaitu kawasan tidak asing lagi bagi peminat bot dari seluruh dunia. Pembinaan GM1 berukuran 18.2 meter panjang dan 5.181 meter lebar dengan kedalaman 3.04 meter itu mengambil masa empat tahun untuk disiapkan, lewat dua tahun daripada sasaran awal ekoran proses dokumentasi yang rumit.
 Akhirnya, projek kapal layar Warisan Duyung GM1 itu yang dimulakan pada November 2006 berjaya disiapkan pada 2010.

 Seramai sembilan orang terdiri daripada empat tenaga pengajar dan lima pelatih kursus Ketukangan Kayu, Gentian Kaca dan Teknologi Maklumat Pusat GiatMARA Terengganu terlibat secara langsung dalam pembinaan kapal layar Warisan Duyung itu.
  Apa yang menarik ialah kapal yang dibina menggunakan 45 tan kayu cengal itu tidak menggunakan paku, sebaliknya memakai kaedah pasak kayu dan skru serta mengekalkan ciri-ciri keaslian pembuatan kapal layar tradisional negeri Terengganu. Selain itu, ia dapat menampung 15 anak kapal dan mempunyai kapasiti simpanan air sebanyak 2,000 liter.

 Ketua Pegawai Eksekutif GiatMARA, Datuk Mohd Rosdi Ismail berkata pembinaan kapal layar Warisan Duyung GM1 dilakukan dengan tujuan untuk membangunkan kurikulum pembuatan kapal layar secara tradisional bagi mengekalkan serta memelihara seni warisan Melayu.
 “Apa yang paling membanggakan, semua tenaga pengajar dan pelatih yang terbabit dalam pembinaan kapal ini tidak mempunyai sebarang kemahiran membuat kapal sebelum ini,” ujar beliau.

 Katanya, masa yang agak lama diambil kerana ia bukan pembuatan kapal layar semata-mata tetapi juga proses pembelajaran secara langsung iaitu setiap apa yang dilakukan ditulis dan dirakamkan secara terperinci.
 Proses pembangunan modul latihan ini turut dibantu dua pakar yang dilantik daripada Universiti Kuala Lumpur (UNiKL) sebagai penasihat teknikal.

 Kapal layar pertama hasil buatan pertama GiatMARA itu kini digunakan untuk tujuan pelancongan di perairan Pulau Langkawi dan pernah menyertai Regata Antarabangsa Diraja Langkawi ke-10 pada 2012.
 GiatMARA kini merancang untuk membina kapal layar kedua selepas melihat kejayaan kapal pertama itu, kata beliau. - Berita Harian, 29 Januari 2014