Wednesday, 30 October 2013

Badan khas pantau pakej umrah perlu diwujudkan

  Minggu lalu timbul lagi berita mengenai jemaah yang ditipu oleh agensi yang mengendalikan pakej umrah. Ia bukan perkara baru dan berlaku hampir setiap tahun, seolah-olah tiada peraturan dan penguatkuasaan.

  Menurut laporan, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan sedang menyiasat 85 syarikat yang menyediakan perkhidmatan umrah yang dikesan menipu pelanggan, membabitkan wang bernilai RM6.9 juta sejak 2009.
  Beberapa hari lalu pula kita disajikan dengan berita bahawa hajat kira-kira 1,200 lagi individu untuk menunaikan ibadat umrah tidak tercapai kerana pengusaha yang menawarkan pakej berkenaan lesap bersama wang RM4.8 juta. Malah, pejabat operasi syarikat terbabit di Wangsa Maju juga sudah ditutup sejak 30 September lalu.

  Pakej umrah kini adalah antara perniagaan paling laris di negara ini kerana saban hari semakin ramai umat Islam terpanggil untuk mengerjakan ibadat itu di Makkah sambil menziarahi Masjid Nabawi di Madinah.
  Malah, tidak keterlaluan jika dikatakan lebih ramai umat Islam kini mengutamakan pakej ibadat itu sebelum atau selepas mengunjungi negara lain untuk percutian.

 Ramai yang melakukan umrah bersama keluarga terutama pada musim cuti sekolah dan banyak syarikat swasta serta kerajaan menawarkan insentif  mengerjakan umrah kepada kakitangan mereka.
  Dalam keadaan sedemikian, sudah tentu ramai yang kesal apabila membaca berita mengenai pakej umrah palsu dan penipuan oleh pihak tertentu.   Justeru, timbul tanda tanya kenapa syarikat terbabit boleh beroperasi  secara terbuka dan mempamerkan kain rentang mengenai pakej umrah mereka sekiranya apa yang dilakukannya adalah penipuan semata-mata?

  Siapakah  sebenarnya bertanggungjawab memantau syarikat berkenaan dan bagaimana  orang ramai dapat memastikan syarikat mana yang mengendalikan urusan umrah dengan betul?
  Walaupun pakej umrah  seperti pakej pelancongan lain dan bebas dikendalikan mana-mana syarikat, sewajarnya pihak berkuasa merumuskan usaha bagi memastikan tidak berlaku penipuan.

  Dari segi pemantauan pula, sepatutnya ada satu badan saja dipertanggungjawabkan untuk memastikan pengendalian urusan umrah itu dilakukan secara sah agar tidak berlaku salah faham atau pertindihan antara jabatan atau kementerian.
  Selain Tabung Haji, ada beberapa syarikat yang sememangnya terkenal dalam pengendalian urusan umrah dan haji. Tetapi pada masa sama, ada sebilangan besar syarikat yang tumbuh bagai cendawan bagi mengendalikan pakej umrah kerana adanya sambutan hebat.

  Selain penginapan tidak jauh dari Masjidil Haram dan Masjid Nabawi, syarikat berkenaan juga menawarkan harga pakej yang kompetitif. Sudah tentu tawaran itu menarik perhatian ramai umat Islam yang ingin menunaikan ibadat itu.
  Seeloknya, kita tidak memikirkan sangat soal bayaran hingga menyebabkan kita terjebak dengan syarikat yang menawarkan pakej palsu.

  Ada kalanya syarikat terbabit bukan berniat untuk menipu tetapi menawarkan pakej umrah dengan menumpang syarikat lain yang lebih besar. Keadaan ini menyebabkan syarikat itu bergantung harap kepada hubungan syarikat besar berkenaan dengan pihak berkuasa Arab Saudi untuk mendapatkan visa. Kegagalan untuk mendapatkan visa inilah antara punca pembatalan yang berlaku pada saat akhir sebelum penerbangan.
  Bagi mengelakkan kejadian tidak diingini terus berulang, adalah wajar umat Islam di negara ini memilih syarikat yang berwibawa. Janganlah kerana tawaran murah kita  begitu mudah tertarik dengan pakej  ditawarkan syarikat kecil yang bercambah di merata tempat.

  Apapun, melihat  kekerapan masalah berkaitan  umrah, adalah wajar kerajaan mewujudkan  agensi khas umrah sebagai ‘pusat sehenti’ untuk perkhidmatan  ditawarkan agensi pelancongan.
 Adalah diharapkan Kementerian Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Kementerian Pelancongan dapat mencapai kata sepakat dalam perkara ini serta mencari jalan mengatasi isu pakej umrah palsu. - Berita Harian, 30 Oktober 2013