Beliau juga
menyatakan kesediaan untuk menerima pandangan serta cadangan pelbagai lapisan
masyarakat dalam usaha menambah baik pencapaian jabatan berkenaan.
Bagi mereka yang
tidak mengenali Wahid sudah tentu beranggapan bahawa ia satu kenyataan retorik
yang sering diungkapkan oleh seorang menteri baru.
Sebelum ini ramai
juga menteri lain pernah membuat ikrar sama. Malah ada yang pernah memberi
nombor telefon bimbit kepada orang ramai bagi mendengar rintihan dan masalah
rakyat secara terus. Tapi apa yang dijanjikan itu kemudian hanya tinggal janji.
Serentak dengan itu,
bekas Ketua Eksekutif Maybank itu juga mahu agensi di bawahnya menjalankan
setiap tugas dengan segera atau with a greater sense of urgency, walaupun ia
memerlukan kakitangannya bekerja pada hujung minggu.
Bravo! Inilah jenis
menteri yang kita mahu. Apa yang beliau ingin terapkan ialah membawa budaya
kerja swasta ke sektor awam. Bukan semua jabatan kerajaan lembab tapi
sebahagian besarnya boleh mencontohi budaya yang diguna pakai di sektor swasta
bagi mempercepatkan proses pentadbiran.
Jika Jabatan
Imigresen dan Jabatan Pendaftaran Negara, dua agensi yang mempunyai hubungan
secara langsung dengan orang ramai, pun boleh menyegerakan proses permohonan
pasport dan MyKad sejak beberapa tahun lalu, sudah tentu jabatan lain juga
boleh melaksanakan sesuatu tugas dengan segera.
Apa yang diperlukan
hanya komitmen dan azam seperti yang ditunjukkan Wahid. Baginya, sikap tidak
melengahkan kerja terpakai dalam sektor awam dan swasta. Beliau mahu meneruskan
budaya kerja itu di tempat barunya bagi mengelakkan kerja semakin bertambah.
“Di mana-mana
organisasi yang saya sertai, saya berikrar bahawa organisasi itu akan
melaksanakan kerja dengan pantas, cekap supaya kesesakan kerja tidak berlaku,”
katanya.
Ketika meminta orang
ramai tampil memberi idea bagi meningkatkan kebolehan EPU, Wahid berkata pandangan tersebut akan diambil
kira dalam memperbaiki apa juga kelemahan di jabatan berkenaan.
Pada era ini,
segala-galanya boleh dilakukan di hujung jari secara online dan maklum balas
itu lebih mudah disalurkan menerusi internet. Namun adalah lebih baik sekiranya
orang ramai dapat bertemu wajah secara langsung dengan pak menteri tanpa banyak
kerenah birokrasi dan protokol.
Orang ramai juga
harus tahu maklum balas bagaimana yang diperlukan oleh EPU kerana bukan semua
bidang tugas jabatan itu memerlukan pembabitan khalayak awam.
Sekiranya apa yang
dijanjikan Wahid itu berjaya dilaksanakan, pastinya ia wajar dicontohi oleh
menteri lain, khususnya yang ada hubungan secara langsung dengan orang ramai.
Selama ini pun
kerenah birokrasi adalah antara punca kelemahan dan kelewatan dalam jabatan
kerajaan. Kajian harus dilakukan untuk melihat sejauh mana pendekatan ‘Hari
Bersama Pelanggan’ berjaya menyelesaikan masalah yang dihadapi rakyat.
Pada zaman di mana
kerajaan menghadapi pelbagai cabaran daripada pembangkang, pendekatan serta
budaya baru ini amat diperlukan. Menteri dan wakil rakyat hendaklah sentiasa
berada di sisi masyarakat sekiranya keadaan mengizinkan tanpa terlalu banyak
peraturan dan protokol, bukan hanya muncul pada majlis rasmi saja.
Pemimpin juga tidak
harus hanya memberi tumpuan di kawasan mereka sendiri dan memberi alasan sibuk atau tiada masa
untuk menghadiri majlis di kawasan lain. Sebagai Senator, sudah tentu Wahid
tiada kawasan pilihan raya. Namun, itu bukan alasan untuk beliau tidak turun
padang.
Pegawai atasan
hendaklah lebih ‘hands-on’ dengan tugas masing-masing supaya mereka tidak perlu
bergantung pada laporan pegawai bawahan semata-mata.
Syabas Wahid kerana
mempelopori budaya kerja baru di jabatannya. – Berita Harian, 12 Jun 2013