![]() |
Datuk Othman Mustapha |
Penulis buku kontroversial, ‘Hadis: Satu Penilaian Semula’,
Kassim Ahmad baru-baru ini mencetuskan satu lagi kontroversi apabila beliau
mempertikaikan dua kalimah syahadah dengan menganggap syahadah kedua sebagai
mendewa-dewakan Nabi Muhammad SAW. Selain
itu dalam Seminar bertajuk ‘Pemikiran Kassim Ahmad: Satu Penilaian” yang
berlangsung pada 15 Februari lalu, beliau turut merendahkan kredibiliti ulama
dan menyamakan mereka sebagai kasta paderi,
mempertikaikan rambut sebagai aurat wanita dan memperlekeh wanita
berhijab. Berikutan pendapat yang dibentangkan pada seminar berkenaan, pelbagai
pihak mengecam sasterawan dan bekas pemimpin Partai Sosialis Rakyat Malaysia
itu. Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Othman
Mustapha dalam temuramah dengan BH menegaskan bahawa pemikiran Kassim itu
adalah amat berbahaya dan boleh menjerumuskan seseorang ke lembah kekufuran.
Katanya, pertikaian terhadap hadis dan wibawa insan terpilih seperti Rasulullah
SAW juga bertentangan dengan sebahagian ayat al-Quran (yang kononnya dipegang
oleh
Kassim Ahmad) yang
menceritakan ketinggian Nabi SAW sebagai
utusan Allah SWT. Ikuti temuramah sepenuhnya seperti
berikut.
Wartawan: Boleh
Datuk hurai lebih lanjut polemik antihadis Kassim Ahmad ini?
Othman: Sebenarnya
isu antihadis ini bukanlah isu baru. Ia adalah isu lama yang sudah kita tangani
sejak 1980-an. Fahaman antihadis itu sendiri difatwakan menyeleweng oleh
beberapa negeri seperti Selangor, Wilayah Persekutuan, Perak, Kelantan dan
lain-lain. Buku yang ditulis beliau seperti ‘Hadis...Satu Penilaian Semula’,
‘Hadis Jawapan Kepada Pengkritik’, ‘Dilema Umat Islam-Antara Hadis dan
al-Quran’ diharamkan Kementerian Dalam Negeri. Meskipun beliau mendakwa
tulisannya bertaraf PhD dan sebagainya, hakikatnya yang memenuhi buku berkenaan
adalah penyelewengan dan kekeliruan. Seminar yang diadakan baru-baru ini juga
tidak lain hanyalah copy paste idea lama yang terdapat dalam bukunya.
S: Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan
(JAWI) dilaporkan sudah membuka kertas siasatan dalam kes terbaru Kassim Ahmad
ini. Apa tindakan yang boleh diambil ke atas pentafsir agama Islam seperti
beliau ini?
J: Sudah sampai masanya individu yang menyebarkan pemikiran
menyeleweng ini dikenakan tindakan undang-undang. Sebelum ini beberapa tindakan
seperti pengharaman tulisan beliau dan juga dialog tidak memberi kesan.
Ternyata orang seperti ini tidak berniat untuk menerima kebenaran dan tetap
berdegil menegakkan benang yang basah.
Pemikiran sebegini
amat berbahaya kerana ia sebenarnya boleh menjerumuskan seseorang itu ke lembah
kekufuran. Manakan tidak, mempertikaikan hadis dan wibawa insan terpilih
seperti Rasulullah SAW yang menjadi ikutan dan contoh dalam segenap aspek
kehidupan dipertikai pendokong fahaman menyeleweng sebegini. Ia sendiri
bertentangan dengan sebahagian ayat al-Quran (yang kononnya dipegang oleh
Kassim Ahmad) yang menceritakan ketinggian Nabi SAW sebagai utusan Allah SWT.
“Maka demi Tuhanmu
(wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan
engkau hakim dalam apa-apa perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian
mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang engkau
hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya. (Surah al-Nisa':
65)
S: Kita tahu bahawa Kassim Ahmad yang
dilabel antihadis pastinya mempunyai
pengikutnya sendiri. Apa langkah JAKIM dan jabatan agama Islam negeri untuk
membendung fahaman menyeleweng antihadis di sini dan fahaman lain daripada
terus menular dalam masyarakat Islam di negara ini?
J: Dalam berhadapan
dengan serangan akidah bersifat pemikiran ini, JAKIM dan autoriti agama lain mengadakan wacana ilmiah dan penjelasan
mengenai serangan pemikiran berkenaan agar masyarakat jelas dan tidak tertipu
dengan idea sekular yang mahu meruntuhkan akidah umat Islam. JAKIM juga dari
semasa ke semasa sentiasa menjalankan pemantauan terhadap apa jua program yang
dibuat organisasi atau individu tertentu
yang mempunyai unsur fahaman menyeleweng. Selain itu JAKIM dan autoriti agama
lain turut menerbitkan risalah isu semasa akidah untuk sebaran masyarakat.
Suka saya maklumkan
bahawa pihak berkuasa agama negeri sudah mengambil tindakan penguatkuasaan dan
pewartaan fatwa terhadap bahan penerbitan yang mengandungi dan menyebarkan
fahaman antihadis yang jelas menyeleweng daripada ajaran Islam. Apa juga bentuk
penerbitan atau publisiti bertujuan mengembangkan pemikiran atau fahaman
antihadis adalah dilarang dan perlu disekat kerana ia menyalahi fatwa dan
undang-undang lain berkaitan.
J: Persoalan isu
antihadis sudah lama selesai berdasarkan kajian
dibuat serta fatwa yang diputuskan. Malah, dialog juga pernah dilakukan
dengan beliau sendiri (Kassim Ahmad). Malangnya meskipun tidak dapat berhujah
dengan dalil kuat, namun beliau bersikap
terus menegakkan benang basah dan tidak mahu menerima penjelasan orang lain.
Ingin saya tegaskan bahawa penyelewengan yang berlaku dalam ideologi yang
dibawa Kassim Ahmad ataupun antihadis ini adalah persoalan mendasar ataupun
asas dalam akidah yang mana semua orang Islam yang berpengetahuan agama boleh
menilainya. Kedudukan Rasulullah sebagai contoh terbaik di dalam setiap aspek
kehidupan berdasarkan hadis Baginda tidak dipertikai sejak zaman-berzaman.
Permasalahan hadis palsu, lemah, bertentangan dengan
al-Quran dan sebagainya adalah
pengajian dalam ilmu hadis itu
sendiri yang perlu difahami bagi tujuan meletakkan hadis itu sesuai dengan
darjatnya tersendiri dan bukanlah bermaksud hadis itu secara umumnya bermasalah
dan dipertikai sebagai sumber hukum.
S: Apakah dengan memanggil Kassim Ahmad, JAWI
boleh mengubah pemikirannya?
J: Persoalan mengubah
pemikiran seseorang bukanlah kerja manusia. Allah SWT jugalah yang berhak
memberi hidayah kepada sesiapa
dikehendakinya. Sebarang bentuk tindakan sama ada dialog ataupun
penguatkuasaan adalah bagi memberi pengajaran dan kefahaman berkenaan
penyimpangan fahaman antihadis ini dan ia adalah doktrin sah untuk diambil
tindakan sekiranya terus disebarkan.
S: Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)
bersedia untuk berdebat dengan Kassim Ahmad. Pada pendapat Datuk, apakah yang
boleh dicapai menerusi debat kerana kedua-dua pihak akan mempertahankan
pendirian masing-masing?
J: Prinsip debat
itu mesti dipatuhi iaitu antaranya ialah
bagi mencari kebenaran dan bukannya semata-mata
mempertahankan pendirian yang tidak berhujah. Sebarang usaha menegakkan
akidah yang benar adalah dialu-alukan.
S: Seperti ditegaskan Datuk tadi, isu
antihadis Kassim Ahmad ini bukannya baharu dan ia dibangkitkan semula oleh
sahabatnya menerusi satu seminar baru-baru ini. Apa barangkali tujuan mereka?
J: Meraikan apa juga
pandangan atas alasan kebebasan berfikir dan memberi pendapat adalah satu
kekeliruan, apatah lagi apabila ia membabitkan tafsiran yang ingin dibuat
berkaitan permasalahan asas dalam agama yakni akidah. Kenapa dibanggakan
ideologi bertentangan arus perdana seandainya apa yang dianjurkannya adalah
kesesatan? Meskipun istilah sesat ini amat sensitif bagi golongan sebegini,
inilah keistimewaan Islam yang memelihara kesuciannya daripada ‘barang tiruan’
yang dicop nama Islam. Sikap anak muda yang gemarkan idea menongkah arus
perdana ini diambil kesempatan mereka yang ‘keliru’ mengenai agama ini menarik
golongan muda ‘menyahut’ idea mereka.
S: Berikutan seminar berkenaan, Presiden
Pergerakan Antarabangsa untuk Keadilan Dunia (JUST), Dr Chandra Muzaffar
berpendapat masyarakat terutama generasi muda harus menghargai karya yang
dihasilkan Kassim Ahmad selaku
sasterawan dan pemikir. Apa pandangan Datuk?
J: Apa juga idea atau
hasil penulisan beliau berkait sastera dan politik yang tidak bersangkut dengan
fahaman menyalahi Islam tidak dihalang
JAKIM.
S: Dalam konteks masyarakat zaman kini yang mana orang muda
lebih berfikiran liberal dan terbuka, tidakkah pemikiran Kassim Ahmad ini akan
mengelirukan lagi mereka?
J: Ya. Amat malang
apabila agama ditafsirkan sesiapa saja tanpa berpandukan prinsip keilmuan yang
benar. Hasilnya terhasillah pemikiran tidak stabil dan saling bertentangan.
Kassim Ahmad sendiri
umpamanya menempelak teori liberalisme yang dikatakan kian runtuh, pada
masa sama beliau sendiri menganjurkan
pemahaman semula al-Quran berteraskan konteks semasa berdasarkan akalnya
sendiri yang jelas selari dengan prinsip liberal itu sendiri.
Selain itu tindakan
beliau mengkritik autoriti ulama juga
amat berbahaya dan dilihat boleh menghasut generasi muda membenci
agamawan. Hakikatnya, menyamakan autoriti ulama dengan kasta kepaderian nyata
satu kekeliruan. Autoriti ulama dibina di atas tradisi ilmu berteraskan metod
yang sahih dan bukan semata-mata posisi yang didakwa memiliki kesucian dan
kemaksuman. – Berita Harian, 17 Mac 2014