Pilihanraya Umum ke-12 (PRU-12)
pada 2008 menjadi titik tolak kepada penggunaan Internet bagi meraih sokongan
daripada pengundi. Kesannya adalah di luar jangkaan dan amat mengejutkan semua
pihak.
Pada ketika itu calon daripada
parti pembangkang yang tidak mendapat liputan akhbar dan televisyen utama di
negara ini melihat Internet sebagai satu media alternatif untuk menyampaikan
mesej dalam kempen mereka.
Menurut kajian di dalam buku Pola pengundian dan isu-isu Pilihan Raya
Umum Malaysia Ke-12 (Universiti Malaya; 2011) Internet memberi lebih ruang
kepada parti pembangkang atau ‘padang yang sama rata’ dengan BN.
Katanya, peningkatan penggunaan
Internet dan media alternatif khususnya oleh parti pembangkang begitu besar
kesannya memandangkan kira-kira 15 juta rakyat Malaysia mempunyai akses kepada
Internet pada ketika itu.
Sudah tentunya dalam keadaan
tersebut, mesej parti dan calon dapat disampaikan kepada pengundi dalam masa
yang singkat dan amat berkesan, berbanding media cetak dan televisyen.
Ledakan teknologi maklumat menyebabkan
ramai penduduk di negara ini dapat mengakses pandangan yang dipaparkan di dalam
blog tertentu sehingga ada blogger yang tidak dikenali pun yang bertanding,
boleh menang dalam pilihan raya berkenaan.
Sejak itu Internet terus
memainkan peranan penting bagi penyampaian maklumat, kempen dan lain-lain. Pada
pilihan raya umum berikutnya pada 2013, penggunaan internet diperkasakan lagi
oleh kedua-dua pihak, parti pembangkang dan parti memerintah.
Kini media sosial sudah menjadi
sebahagian daripada kehidupan dan kita tidak dapat memisahkan diri daripadanya. Bayangkan betapa resahnya
seseorang sekiranya tertinggal telefon pintarnya di rumah sewaktu pergi kerja.
Bayangkan betapa resahnya seseorang jika tidak dapat membaca mesej pada laman
Whatsapp atau Instagram pada hari tertentu.
Dalam buku PRU-13: siapa pilihan pengundi (UKM, 2013) penulisnya berkata
selepas 1998, media alternatif semakin popular seperti penggunaan internet, laman
blog dan berita dalam talian. Natijahnya, tambah penulis berkenaan, media arus
perdana semakin merosot dan kurang berpengaruh berbanding media alternatif
kerana persepsi umum dalam masyarakat adalah media arus perdana bersikap berat
sebelah.
Memandangkan tidak ramai rakyat
Malaysia kini membeli akhbar seperti pada zaman silam, ditambah pula dengan
laporan berat sebelah menyebabkan pembaca kini lebih suka beralih kepada
laporan yang petik di hujung jari pada gadget masing-masing, termasuk laporan online akhbar tempatan dan antarabangsa.
Justeru pada PRU-14 ini, laporan
Internet dijangka menjadi pilihan utama pembaca dan pengundi. Melalui kaedah
media sosial ini, maklumat dapat disampaikan kepada sasaran 24 jam sehari tanpa
mengira waktu. Pada waktu pengundi sedang nyenyak tidur laman Twitter, Blog, Facebook,
Whatsapp, Sistem Pesanan Ringkas (SMS), Instagram, Youtube dan lain-lain akan
terus ‘bekerja’ untuk meraih undi, agar apabila kita bangun pada keesokkan
harinya, mesej itu ada di hujung jari kita.
Namun apakah semua parti politik yang
bakal meletakkan calon sudah bersedia untuk berperang menerusi ruang siber?
Secara perbandingan kita juga sedia maklum bahawa parti pembangkang sudah lama
mahir dengan penggunaan kaedah siber ini. PRU-12 dan PRU-13 menjadi saksi betapa
mereka berjaya mempengaruhi pengundi dengan laporan dan kandungan blog
masing-masing.
Selain itu kedua-dua pihak juga
kini turut melancarkan kempen berbentuk audio-visual iaitu video pendek dan
laguserta petikan ucapan untuk menaikkan imej parti masing-masing di samping
menonjolkan perkara negatif pihak lawan.
Video dan lagu itu ditularkan menerusi Whatsapp dan laman sosial
lain kepada pengundi, walaupun kesannya dalam kalangan penerimanya agak berbeza
di antara satu dengan yang lain. Penyokong tegar parti dan pemimpin tertentu
tidak akan terpengaruh dengan isu yang ditularkan tetapi sasaran utama kedua-dua
belah pihak adalah golongan ‘pengundi atas pagar’, yang boleh membantu memberi kemenangan
kepada parti tertentu.
Pastinya akan ada pengundi muda
yang kemungkinan keluar mengundi buat pertama kali dalam
hidup mereka. Golongan
ini bukan pembaca akhbar dan merupakan pemain gadget tegar. Bagi mereka segala
maklumat diaksesnya di hujung jari. Inilah perbezaan di antara PRU yang lalu dengan
PRU-14.
-
* Penulis adalah bekas wartawan dan kini menjadi
penulis bebas