Monday, 22 July 2013

Kita perlu budaya penyelenggaraan yang efektif

  Soal lif rosak di rumah pangsa bukannya cerita baru. Bagi penghuni di kawasan perumahan berkenaan, kerosakan lif adalah satu igauan terutama pada bulan puasa seperti sekarang. Bagi penghuni yang tinggal di tingkat tinggi, keadaan menjadi lebih meruncing sekiranya berlaku sesuatu kecemasan atau bekalan air terputus.

  Isu mengenai lif rosak dan sampah bertaburan di kawasan rumah pangsa ini pun bukan sesuatu yang luar biasa. Kedua-dua isu ini sebenarnya ada kaitan dengan soal penyelenggaraan yang kurang berkesan.
  Kelmarin, seorang budak berusia 11 tahun, Khairul Amir Azri, maut selepas tersepit di celah lif yang terhenti antara tingkat dua dan tiga blok kediaman Projek Perumahan Rakyat (PPR) Desa Tun Razak, Kuala Lumpur.

  Walau kita akui bahawa kemalangan boleh berlaku pada bila-bila masa, namun ia boleh dielakkan sekiranya wujud budaya penyelenggaraan yang baik.
   Sewajarnya kejadian yang menimpa budak terbabit menjadi iktibar kepada pihak berkuasa tempatan supaya memastikan kemudahan asas seperti lif sentiasa diselenggara dengan baik, bukan menunggu berlakunya sesuatu kejadian buruk.

  Oleh kerana ia projek perumahan awam, sudah tentunya kita tidak mengharapkan penghuninya membayar kos penyelenggaraan seperti yang ditanggung penghuni kondominium atau apartmen mewah.
  Justeru, ia menjadi tanggungjawab pihak berkuasa tempatan dan kontraktor yang dilantik untuk melaksanakan kerja penyelenggaraan.

  Berikutan kejadian di PPR Desa Tun Razak itu, penduduk setempat dilaporkan mendakwa bahawa mereka sudah banyak kali membuat aduan mengenai kerosakan lif.
  Malah hampir setiap minggu kerja pembaikan lif dilakukan oleh kontraktor berkenaan. Lif nombor 2 di mana budak itu tersepit kelmarin baru saja ditukar tidak sampai setahun, namun ia sering mengalami kerosakan.

  Namun, penduduk di kawasan perumahan awam ini juga seharusnya mempunyai kesedaran bahawa mereka turut bertanggungjawab atas keselamatan penghuninya dengan menghargai kemudahan yang disediakan.
   Jangan hanya pandai menuding jari kepada pihak berkuasa tempatan apabila berlaku kejadian tidak diingini sedangkan selaku penghuni, mereka turut mempunyai peranan memastikan persekitaran kawasan perumahan adalah selamat.

  Aktivis sosial, Tan Sri Lee Lam Thye berkata beliau sedih membaca berita mengenai kejadian yang menimpa budak itu kelmarin dan berharap langkah keselamatan diambil bagi mengelakkan kejadian sama berulang.
  Lam Thye yang pernah menerima banyak aduan berhubung kerosakan lif ketika menjadi Ahli Parlimen Kuala Lumpur Bandar pada 1980-an dulu, berpendapat kontraktor yang dilantik pihak berkuasa mesti bertanggungjawab memantau keadaan lif berkenaan.

  "Pihak kontraktor hendaklah melakukan pemeriksaan bagi memastikan lif di bawah tanggungjawabnya dapat berfungsi dengan baik. Dulu saya banyak dapat aduan seperti ini di mana ada sesetengah lif sudah boleh dianggap sebagai usang," katanya.
   Beliau berharap kerajaan akan mewujudkan budaya penyelenggaraan yang baik bagi menjaga dan memperbaiki kemudahan serta infrastruktur yang dibinanya.

  Beliau yang juga Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), mencadangkan supaya setiap lif dipasang dengan kamera litar tertutup (CCTV) bagi memantau kejadian vandalisme, pencabulan atau rompakan.
  Katanya, di Singapura semua lif dipasang dengan kamera litar tertutup dan ini memudahkan pihak berkuasa mengambil tindakan ke atas pihak yang bertanggungjawab melakukan kerosakan atau jenayah lain.

  Beliau berharap Kementerian Wilayah Persekutuan dapat menimbang untuk memasang CCTV di dalam semua lif di rumah pangsa baru sebagai langkah menjaga keselamatan penghuninya. – Berita Harian, 19 Julai 2013