Temuramah dengan Pengerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia, Tan Sri Hasmy Agam:
Hasmy Agam: Terdapat
13 isu utama membabitkan pembaharuan dan pelaksanaan undang-undang, pindaan
terhadap Akta SUHAKAM, penyertaan Malaysia dalam triti teras hak asasi manusia
antarabangsa, hak kepada pendidikan bagi kanak-kanak bermasalah pembelajaran dan
hak warga emas. Antara yang lain termasuk kebebasan berhimpun, pembela hak
asasi manusia, Pilihan Raya Umum Ke-13, tempat tahanan, laporan inkuiri
nasional mengenai hak tanah Orang Asli. Selain itu, laporan ini juga menyentuh
pemerhatian dan syor berhubung hak asasi
manusia lain yang ditandatangani
suruhanjaya sepanjang tahun 2013,
yang kebanyakannya membabitkan bidang kuasa dan tindakan susulan pelbagai
agensi kerajaan. Justeru, peranan kerajaan dalam menterjemahkan hak asasi
manusia ini menerusi penggubalan undang-undang adalah amat penting.
S: Ketika mengumumkan laporan tahunan itu,
Tan Sri juga melahirkan harapan agar laporan berkenaan dibahas di Parlimen.
Boleh Tan Sri huraikannya lebih lanjut?
J: Ini kali keempat kami mengeluarkan laporan
tahunan dan secara idealnya memang elok laporan itu dibawa untuk perbahasan di
Parlimen seperti yang dilakukan di negara lain. Apabila ada usul atau
cadangan dipersetujui semua parti, bolehlah ia dibuat
undang-undang. Saya berharap satu hari
nanti Dewan Rakyat akan membahaskan isu hak asasi manusia. Saya sudah
mengemukakan syor ini kepada tiga Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang ada
kaitan dengan undang-undang dan Parlimen iaitu Datuk Paul Low yang bersetuju,
Nancy Shukri menyokong pada prinsipnya dan Datuk Seri Shahidan Kassim yang akan
bincang dan membawa usul berkenaan kepada Kabinet. Sejak penubuhannya pada
tahun 1999 sehingga kini, suruhanjaya sudah mengemukakan 13 laporan ke Parlimen
dan berulang kali menyeru kerajaan untuk memastikan laporannya dibahaskan oleh
anggota dewan. Namun, hasrat ini belum
dicapai. Bagaimanapun, pihak suruhanjaya mengalu-alukan cadangan kerajaan pada
tahun 2012 untuk menubuhkan Jawatankuasa
Tetap Pemilih Parlimen Mengenai Hak Asasi Manusia (PSC) yang membolehkan ahli
Parlimen yang menganggotainya membincangkan isu hak asasi manusia dan perkara
yang dibangkitkan dalam laporan tahunan suruhanjaya serta laporan khas.
S: Boleh Tan Sri jelaskan peranan SUHAKAM
sejak ditubuhkan?
J: Suruhanjaya ini
ditubuhkan pada tahun 1999 di bawah Akta
Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia. Seksyen 21 Akta 597 itu mengkehendaki
suruhanjaya ini mengemukakan laporan tahunan kepada Parlimen mengenai segala
aktiviti dan tindakan dalam melaksanakan
fungsi dan mandatnya sebagai institusi hak asasi nasional. SUHAKAM adalah badan
penasihat dan tidak mempunyai kuasa penguatkuasaan. Antara usaha meliputi penyelidikan, pertemuan dengan
masyarakat dan mengadakan bengkel dan latihan di semua peringkat termasuk di
sekolah menengah. Saya ingin mencadangkan agar pemahaman mengenai hak asasi
manusia ini dimulakan kepada murid di sekolah rendah lagi. Pada asasnya kita
mahukan masyarakat berbilang kaum yang
berlainan budaya dan agama menghormati antara satu sama lain dan ini mesti
diterapkan dari bangku sekolah lagi. Dalam memperjuangkan hak asasi Orang Asli,
SUHAKAM turut mengunjungi kawasan berkenaan di Selangor, Perak, Pahang,
Kelantan, Johor, Sabah dan Sarawak untuk melihat kehidupan mereka. Saya juga
‘turun padang’ dan tidak nampak banyak perubahan di kawasan berkenaan. Jawatankuasa Petugas untuk mengkaji laporan
SUHAKAM mengenai hak tanah Orang Asli diketuai Presiden Institut Integriti
Malaysia, Datuk Seri Mohd Tap Salleh. Sudah enam bulan kajian dilakukan dan 12
cadangan dikemukakan, antaranya supaya ditubuhkan sebuah suruhanjaya bebas
untuk Orang Asli. Kami juga mengalu-alukan maklum balas positif daripada
Kementerian Pendidikan mengenai kadar keciciran murid Orang Asli di beberapa
penempatan di Kelantan dan niat kementerian untuk melaksanakan pemantauan lebih
kerap di sekolah Orang Asli serta sekolah kebangsaan yang mempunyai murid Orang
Asli. Tujuannya adalah bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran
berjalan lancar di samping memberi perhatian sewajarnya ke atas aspek kebajikan
masyarakat berkenaan. Bagi saya pendidikan adalah kunci utama membangunkan masyarakat Orang Asli.
S: Apakah SUHAKAM juga mengadakan pertemuan
dengan kerajaan untuk mendapatkan maklum balas serta memberi penjelasan
mengenai peranan suruhanjaya ini?
J: Ada rundingan meja
bulat dengan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Ketua
Polis Negara (KPN), Tan Sri Abdul Khalid Abdullah. Mereka amat terbuka dengan
pendirian mereka dan memahami peranan amat mencabar suruhanjaya ini. KPN
berkata pihak polis hanya melaksanakan penguat kuasaan undang-undang. Saya
minta kepada polis, sekiranya ada undang-undang baru, mereka hendaklah memberi
pandangan terbuka dan jangan menolak aspek hak asasi manusia demi menjadikan
negara ini maju, objektif dan dinamik. Ketika ini undang-undang kita adalah
komited pada keselamatan, bukan hak asasi. Walaupun diakui bahawa undang-undang
adalah penting, ia hendaklah disesuaikan dengan Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa
Bersatu (PBB) iaitu Deklarasi Universal Mengenai Hak Asasi Manusia (UDHR).
Apabila kita menjadi anggota UDHR, kita cuba pertahankan prinsipnya. Walaupun
kita tidak terikat dari segi undang-undang, setiap anggota PBB setakat yang
boleh dikehendaki melaksanakannya. Kita berasa bertanggungjawab untuk melaksanakannya.
Setiap anggota juga dipantau dan pada setiap empat tahun dilakukan kajian
bertempoh universal (UPR) di Geneva. Yang terakhir ialah pada Oktober lalu
yang mana 232 perakuan dibuat dan
kerajaan akan mengkajinya. Dalam melaksanakan tugasnya, SUHAKAM mengkaji
sedalam-dalamnya mengenai masalah. SUHAKAM juga sedang membuat kajian mengenai
keselamatan banduan dalam tahanan. Pada mata kasar macam polis sahaja yang
salah. Tetapi, selepas dikaji didapati cuma dua kes saja yang membabitkan
kekerasan polis. Yang lain apa yang berlaku ke atas tahanan adalah akibat
keadaan kesihatan mereka dan penyakit
dihidapi.
S: Apa cabaran dihadapi SUHAKAM sekarang?
J: Cabaran utama
adalah untuk memperluaskan pemahaman mengenai hak asasi manusia. Penduduk
bandar nampaknya lebih memahami hak asasi manusia berbanding penduduk di luar
bandar. Antara kaum pula, orang Melayu didapati kurang faham mengenai hak asasi
manusia, manakala bukan Melayu lebih memahaminya. Tidak ada apa yang harus
dimalukan kalau kita mengambil pendirian tegas dan konsisten. Setakat ini
penerimaan kita terhadap Konvensyen Hak Asasi Manusia adalah antara yang
terendah. Pada tahun 2020 kita akan menjadi negara maju dan sudah tentunya
ketika itu kita akan dinilai pada tahap tinggi. Keseluruhannya terdapat
sembilan teras konvensyen hak asasi manusia dan Malaysia hanya menerima tiga
iaitu Hak Asasi Wanita (CEDAW), Hak Asasi Kanak-Kanak (CRC) dan Hak Asasi bagi
Perlindungan Orang Kurang Upaya (CPRD). Sebagai anggota PBB, Malaysia
sememangnya dihormati oleh jawatankuasa. Kita pernah tiga kali menjadi ahli
Majlis Keselamatan PBB, malah saya sendiri pernah mewakli negara dua kali dalam
majlis berkenaan. Tahun depan, insya-Allah kita akan menjadi ahli majlis
keselamatan buat kali keempat. Suara kita didengar dan sentiasa konsisten dan
tegas. Tan Sri Razali Ismail pula pernah menjadi Presiden pertama Perhimpunan
Agung pada tahun 1996-1997. Selain itu,
Malaysia turut menganggotai Suruhanjaya Hak Asasi. Selaku bekas duta,
saya ingin melihat Malaysia mengetuai perjuangan mengenai hak asasi manusia
bersama anggota lain. Dalam hak asasi manusia ini, saya syorkan kita belajar
daripada negara Arab.
S: Bagaimana Tan Sri melihat isu Lesbian,
Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT)? Apakah ia juga hak asasi manusia?
J: LGBT diperjuangkan
oleh negara Barat. Ia adalah fenomena biasa dan bukan salah satu daripada 30
prinsip dalam Deklarasi Hak Asasi Manusia. Ia termasuk dalam kebebasan dalam
gaya kehidupan individu, tetapi
diperjuangkan oleh golongan tertentu dengan memberi gambaran seolah-olah UDHR
adalah sinonim dengan LGBT. Ia memberi gambaran seolah-olah apa yang kita
perjuangkan adalah hak LGBT itu. Namun, apabila mereka yang terbabit dengan
gaya hidup berkenaan mengadu kepada kita yang mereka dikeji, dimaki hamun,
diejek dan dicaci oleh agensi penguat kuasa, kita perlu menjalankan siasatan.
Mereka adalah manusia biasa dan tidak sepatutnya dibuat begitu. Mereka juga ada
hak untuk tidak dianiayai.
S: Dalam menjalankan tugas selaku Pengerusi
SUHAKAM, kadangkala Tan Sri dilihat sebagai anti-kerajaan kerana pihak media
tertentu lebih suka menaikkan aspek negatif daripada kenyataan Tan Sri walaupun
ada aspek positifnya?
J: Sebagai bekas
pegawai kerajaan dan diplomat, saya kini berada dalam jawatan kontroversi. Saya
bukan anggota kerajaan dan mengetuai badan bebas. Saya tidak lagi pegawai
eksekutif kerajaan. Oleh kerana saya mengambil pendirian mempertahankan hak
asasi manusia, orang kata saya antikerajaan dan propembangkang. Ada yang cakap
saya anti-Melayu pada hal saya pun Melayu dan sekarang pula ada yang kata saya
anti-Islam. Saya anak pak imam. Saya
tahu apa yang saya buat. Ia satu tugas
yang sukar dilakukan. Saya berada di sini
atas perkenan Yang Di-Pertuan Agong untuk tempoh tiga tahun dan pada
April lalu pelantikan saya diperbaharui bagi penggal kedua sehingga April 2016.
Saya tidak pernah bersara. Sebagai Pengerusi badan ini saya terpaksa
menyuarakan mengenai hak asasi manusia, tapi saya tidak memihak mana-mana. Kalau pro pun pro
hak asasi. Kadang-kadang kenyataan saya kritikal tapi membina. - Berita Harian, 14 Mei 2014